کد خبر: 51526034
تاریخ انتشار: سه شنبه 08 تير 1395
خانه » حواشی » پایگاه اطلاع رسانی محمد رضا زائری » آموزش زبان انگلیسی لازم است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محمد رضا زائری:

چندي پيش رهبر فرزانه انقلاب در ديدار معلمان به درستي بر لزوم مراقبت در آموزش زبان هاي خارجي تأكيد كرده و فرمودند كه نبايد به زبان انگليسي منحصر شود. 

متأسفانه سخن دقيق رهبر انقلاب به درستي فهميده نشد و گرچه معمولا به عمق سخنان ايشان توجه نمي شود اين بار حتى ظاهر و سطح سخن ايشان مورد غفلت و بدفهمي واقع گرديد. 

تأكيد ايشان مشخصا بر حساسيت زبان در انتقال فرهنگ و مفاهيم علمي بود و اين كه اگر مراقب نباشيم نظام سلطه ترجيح مي دهد ما همه چيز را فقط از مسير زبان انگليسي دريافت كنيم در حالي كه زبانهاي ديگر نيز هر كدام مي توانند حامل بخشي از دانش بشري باشند و سزاوار است به آنها توجه شود. 

اين نگراني نسبت به زبانهاي خارجي و مراقبت از زبان بومي در مقابل تهديد زبان انگليسي البته به طور طبيعي در همه جاي دنيا وجود دارد چنان كه چند سال قبل در فرانسه جلوي ورود نرم افزارهاي انگليسي مايكروسافت را گرفتند. 

اما آنچه مهم است شيوه برخورد و نوع سياستگذاري براي تحقق اهداف است و جالب اين جاست كه رهبر انقلاب در همان سخنراني بلافاصله تصريح كردند كه نمي گويم از فردا برويم آموزش زبان انگليسي را تعطيل كنيم ، اما بايد بدانيم كه چه مي كنيم !اهميت آموزش و ترويج زبان هاي مختلف براي ارتباطات گسترده مردمي و تقويت ديپلماسي عمومي با مخاطبان متنوع و عدم انحصار در مخاطب آمريكايي و انگليسي چيزي است كه رهبر انقلاب در نظر داشته اند و در نگاهي كلان براي تحقق زمينه هاي تمدن نوين اسلامي بدان اشاره كرده اند. 

موضوع اين است كه نظام آموزشي كشور براي اين موضوع مهم تدبير و برنامه ريزي لازم را داشته باشد و از اين مسأله حساس غافل نشود و جريان آموزش زبان و مراكز متعدد فعال در اين زمينه به حال خود رها نشوند زيرا به هر حال امروز يادگيري زبان انگليسي يك ضرورت اجتناب ناپذير و غير قابل انكار است.        

بر خلاف سخن نسنجيده و سخيف يكي از آقايان انگليسي زبان جهل نيست بلكه به تصريح رهبر انقلاب "زبان انگليسي زبان انحصاري علم نيست" و براي آموزش زبان هاي ديگر نيز بايد اقدام كرد.  

چاره مشكل تنها اين است كه آموزش زبان هاي ديگر نيز در كنار آموزش انگليسي ترويج شود نه اين كه انگليسي را حذف كنيم ، زيرا در دنياي امروز اگر كسي انگليسي بلد نباشد خودش ضربه مي خورد و محروم مي ماند.

چنان كه رهبر انقلاب فرمودند آموزش زبان انگليسي نبايد متوقف شود و از فراگيري آن گريزي نيست. بايد واقعيت را پذيرفت و براي توسعه و بهبود شيوه ها و مراكز آموزش مناسب و سالم زبان انگليسي برنامه ريزي كرد. 

بدين ترتيب تنها راه حل ، اضافه شدن زبان هاي ديگر است و اين چيزي نيست كه غير ممكن باشد و در اين سالها بارها ايده هايي براي تأسيس شبكه هاي تلويزيوني آموزش زبان هاي خارجي و مراكز تفريحي و شهربازي و ... براي آموزش زبان مطرح شده است. 

با اصلاح شيوه هاي آموزشي و برنامه ريزي دقيق اصلا دور از ذهن نيست كه دانش آموز در طول دوران تحصيل به راحتي سه زبان و بلكه بيشتر بياموزد.

برخي تجربه هاي موجود در آموزش موفق زبان هايي مانند عربي به كودكان مهدكودك و پيش دبستاني نشان مي دهد اين هدف حتى در كوتاه مدت به راحتي قابل تحقق است.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین